Waarom is legday zo belangrijk?

Niemand heeft zin in leg day. Er zijn uitzonderingen – uitslovers – maar voor de meerderheid hoort leg day er nu eenmaal bij. Er zijn altijd sporters die leg day in zijn geheel overslaan. Je kent ze wel. Je ziet ze nooit meer trainen dan hun bovenlichaam. Toch zal er ooit een dag komen en dan twijfel je of je toch niet beter je benen kunt gaan trainen.

1 Extra spiergroei

Testosteron is een hormoon van nature wordt geproduceerd door het lichaam. Dit hormoon speelt een belangrijke rol voor mannen. Het bevordert de spiergroei en zorgt voor een hogere testosteronspiegel. Een recente studie, gepubliceerd in European Journal of Applied Physiology, onderzocht de hormonale respons tijdens zware krachttrainingen. De wetenschappers kwamen tot de conclusie dat de meeste veranderingen in de afgifte van testosteron plaatsvonden. Dus met andere woorden: train je benen voor extra spiergroei!

2 Verbrand meer calorieën

De gluteus maximus (bilspieren) is de grootste spier in het menselijk lichaam. Als je deze spier traint, verbrand je lichaam ongelooflijk veel calorieën. Een studie welke onlangs werd gepubliceerd in de Journal of Applied Physiology onderzocht het energieverbruik en de stofwisseling van atleten na verschillende sets van zware oefeningen. Na 90 minuten training (denk hierbij aan compound oefeningen) verhoogde het metabolisme van de atleten gigantisch en dit hield aan voor een paar uur lang.

3 Je wordt sterker

Misschien geloof je het niet, maar je buikspieren en beenspieren geven de meeste kracht tijdens een training. Zelfs wanneer je borstoefeningen doet zorgt je onderlichaam ervoor dat het meeste spanning hier vandaan komt om een een stabiele houding aan te kunnen nemen. Functionele oefeningen – bijvoorbeeld deadlifts – maken je beenspieren en bilspieren sterker. De buikspieren ondersteunen het lichaam altijd bij bijna alle oefeningen.

4 Minder kans op blessures

Als je je benen niet traint vergroot dat de kans op blessures. Disbalans in de spieren, slecht getrainde hamstrings en een gebrek aan mobiliteit leiden tot een reeks kwalen – waaronder onderrugpijn en andere blessures. Squats, lunges en deadlifts helpen je hamstrings te ontwikkelen en bouwen spieren rond je zwakkere gewrichten en helpen je met stabiliteit en mobiliteit. Laten we hier duidelijk over zijn, mannen. Als spiermassa wilt opbouwen en het risico op blessures wilt verlagen,adviseren wij je om  je benen consequent te trainen. Train je bijvoorbeeld drie keer per week? Train dan minimaal één dag per week je benen.

5 Je ziet er niet uit als een spillebeen

Punt.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here