Squatten vs. Legpressen

Doe je aan krachttraining om sterker te worden? Vergeet dan de legpress! In plaats van je tijd te verspillen aan de legpress machine kun je beter focussen op squats. Dit baseren we op een onderzoek wat door de Duitse bewegingswetenschapper Klaus Wirth gepubliceerd werd in de Journal of Strength and Conditioning Research.

Squat vs. Legpress

De wetenschapper stelden drie groepen van 80 studenten samen. De eerste groep, wat meteen de controlegroep was, was gedurende acht weken sedentair. De tweede groep met proefpersonen trainde gedurende acht weken lang twee maal per week hun benen met behulp van de legpress machine. Tot slot trainden de proefpersonen uit de derde groep hun benen met behulp van het squat rek. De twee onderzoeksgroepen die beide hun benen trainden gebruikten precies hetzelfde trainingsschema.

Maximale kracht

De proefpersonen die gedurende hun benentraining gebruikt hadden gemaakt van de legpress machine verhoogde hun maximale kracht met 25%. Maar ook de studenten die gedurende hun benentraining hadden gesquat verhoogden hun maximale kracht met 25%. Dit vonden de wetenschappers opmerkelijk.

Daarom bepaalden zij voor en na de onderzoeksperiode de isometrische kracht van alle proefpersonen, via een leg-extension machine. Daarnaast lieten de onderzoekers alle proefpersonen countermovement-jumps en jumpsquats uitvoeren. Hiermee bepaalden zij, makkelijk gezegd, de snelheid die de proefpersonen konden genereren.

De groep die gedurende hun oefeningen gebruik maakte van squat oefeningen gedurende hun benentraining maakte vooruitgang op alle gebieden (isometrische kracht, movement jumps en squat jumps). De groep die trainden op de legpress machine boekte geen vooruitgang op deze gebieden.

Uit het onderzoek concludeerden de wetenschappers dat kracht die wordt opgebouwd door te squatten vertaald wordt naar kracht en snelheid bij andere bewegingen. De kracht die  opgebouwd wordt met een legpress heeft niet hetzelfde effect.

Conclusie

“The data suggest a large influence of the selection of training exercise on performance improvement – at least short-term. The squat was shown to be the more effective training exercise. Therefore, it should be preferred to the leg press. This holds true especially in the special stage before competition because of the better transfer effects on jumping performance but must also be considered in the context of long-term development of speed-strength performance.”

Bron

Strength Cond Res. 2016 May;30(5):1205-12.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here