In deel 1 van dit artikel hebben we gesproken over de verschillen tussen een ideaal en een optimaal programma. Toewijding aan een schema of dieet is het sleutelwoord. Een succesvolle uitvoering van een plan, welk plan dan ook, vereist dat aan een aantal voorwaarden voldaan wordt. Wat volgt is een beknopte bespreking van een aantal stelregels.

Aanvaardbaar

Dit is een aspect dat vooral van belang is voor trainers en coaches. De sporter of klant gaat in grote mate zelf bepalen of een programma uitgevoerd wordt of niet. Als coach ben je waarschijnlijk gepassioneerd door je vak. Het is essentieel dat je begrijpt dat dit niet per se het geval is voor je klant. Mensen zoeken vaak naar de weg van de minste weerstand. Dit is geen verwijt, het is een perfect natuurlijke menselijke eigenschap. Waarom meer inspanning leveren voor hetzelfde resultaat?

Een coach moet dit begrijpen en erop inspelen. Een succesvol plan en bijgevolg een succesvolle klant stoelen op het ontwikkelen van iets dat door de klant zelf aanvaard wordt! Het is per slot van rekening de sporter zelf die het werk moet leveren. Wanneer er bij hem geen grond van aanvaarding bestaat over het te volgen programma dan kan van toewijding geen sprake zijn. Dit is bijvoorbeeld naar mijn mening de reden dat zo veel diëten mislukken. Ze zijn zelden aangepast aan de mogelijkheden, levensstijl en wensen van de persoon in kwestie.

Een dieet dat te restrictief is, geen gebruik maakt van voedingsmiddelen die de klant lekker vindt en geen ruimte laat voor afwijkingen zal op een gegeven moment op weerstand botsen. Een goede coach probeert ook hier een compromis te zoeken tussen wat werkt voor het dieet of de training en wat werkt voor de klant. Ergens in die zone bevindt zich een plan dat aanvaardbaar is voor de sporter en succesvol kan zijn.

Wilskracht

Iedereen heeft de onweerstaanbare drang om te doen wat hij graag doet en hem/haar gelukkig maakt. Indien je iemand in een situatie plaats waarin hij zich niet graag bevindt dan zal hij na verloop van tijd proberen om zich eraan te onttrekken. Het idee dat wilskracht je in staat gaat stellen om deze universele regel om te buigen is naïef en kortzichtig. Wilskracht heeft niet de macht om je lang genoeg in een oncomfortabele situatie te houden om resultaten te bereiken.

Een trainingsprogramma van 1 jaar volhouden op basis van wilskracht alleen? Gaat niet gebeuren. Een dieet van 6 maanden succesvol beëindigen alleen op basis van discipline? Tot mislukken gedoemd. Succes heeft zijn wortels in passie, plezier en het verlangen om een bepaald resultaat te bereiken. Wilskracht is enkel de brug over een moeilijke periode. Indien die brug te lang wordt dan wordt ze instabiel en stort alles in.

Iedereen heeft momenten dat het vlammetje wat minder fel brandt, dat de motivatie minder is en dat de drang om in bed te blijven liggen of een pizza naar binnen te schrokken wat groter is. Het is op die momenten dat wilskracht zijn plaats heeft! Het helpt ons over het heuveltje, maar het gaat nooit de berg voor ons beklimmen. De conclusie moet zijn dat je niet alleen op wilskracht en discipline kan rekenen om succesvol te zijn. Creëer een training en voedingsschema waar je effectief plezier aan beleeft.

Sleutel tot succes

Tot slot wil ik een aantal concrete elementen aanhalen die je kan gebruiken om training in je levensstijl te passen en niet andersom:

  • Speel met frequentie op basis van wat je leven toelaat. Op rustige momenten voer je de frequentie op, op drukkere ogenblikken bouw je wat meer rust in. Dit zorgt voor een rustige aanpak terwijl de continuïteit van je trainingen toch gewaarborgd blijft.
  • Letten op je voeding wil niet per se zeggen dat je calorieën en macro’s moet gaan tellen. Voor sommigen werkt dit, voor anderen vraagt dit te veel werk. Gebruik andere technieken indien de omstandigheden erom vragen.
  • Cardio: er bestaan zo veel varianten. Kies iets dat je leuk of op zijn minst niet onaangenaam vindt. Verlies je tijd niet met de beste vorm te vinden. Elke aerobe activiteit verhoogt je hartslag en verbrandt calorieën. De verschillen zijn vaak te klein om je zorgen te maken.
  • Doe geregeld iets nieuws. Zorg dat je niet vastroest in een bepaalde routine. Nieuwe activiteiten houden je aandacht fris en je lichaam scherp. Het werkt bevrijdend. Volg een yoga les, ga naar de klimmuur, nieuwe ervaringen geven je energie.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here