Hoeveel spiermassa kun je maximaal aankomen?

David Epstein, auteur van The New York Times en The Sports Gene, heeft het antwoord op een vraag waar veel krachtsporters mee te maken hebben; hoeveel spieren kun je maximaal aankomen? Het antwoord is: 4,8 kilo per 1 kilo botten. Ben jij benieuwd hoeveel spieren jij maximaal kunt aankomen? Lees dan snel verder!

Maximale grens

Om te weten hoeveel kilogram botten en spieren je hebt zou je in theorie een MRI-scan moeten laten maken. Er vinden regelmatig wetenschappelijke onderzoeken plaats waarin wordt onderzocht hoeveel kilogram spier een sporter maximaal kan aankomen. Tijdens deze onderzoeken worden de proefpersonen vaak in twee groepen verdeeld. De ene groep krijgt een supplement die de spiergroei bevordert en de andere groep krijgt een placebo. Onderzoeker Dr. Stuart Philips van de University Ontario deed regelmatig dit soort onderzoeken.

Gedurende deze jarenlange studies kwam hij tot de conclusie dat de meeste proefpersonen maximaal 2 tot 4 kilo spiermassa konden aankomen binnen 3 maanden tijd. De professor vertelt dat hij geen enkel proefpersoon meer dan 0,3 kilogram spieren per week zag aankomen. Ook benadrukte hij dat dit gemiddelden zijn, cijfers kunnen van persoon tot persoon verschillen. Philips concludeerde ook dat de eerste 3 maanden een goede indicator zijn van hoe snel mensen spiermassa op kunnen bouwen. Gaat het vrij moeizaam in deze eerste 3 maanden? Dan zal het niet veel sneller gaan in de maanden erna.

Genetische norm

Ongeveer 90% van de spiergroei is afhankelijk van de genen. Hoe hard je ook traint of hoeveel supplementen je ook gebruikt; je genen zijn voor het overgrote deel verantwoordelijk voor het behalen van resultaten. Daarbij spelen de satellietcellen een hele belangrijke rol. Deze stamcellen aanwezig in de spieren zorgen voor extra celkernen. Op deze manier zullen spieren sneller groeien. De enige methode om erachter te komen hoeveel je van dit soort satellietcellen hebt, is door middel van hele dure en uitgebreide testen.

Op het eerste oogopslag is het vaak duidelijk of iemand potentie heeft om snel spiermassa op te bouwen. Zeker op het moment een ongetraind persoon atletisch gevormd is. Hierbij kun je bijvoorbeeld denken aan brede schouders. Lange mannen hebben bijvoorbeeld vaak meer moeite om spiermassa op te bouwen. Dit komt omdat hun spierkernen langer zijn.

Aankomen in spiermassa

Auteur van ‘The Lean Muscle Diet’, Alan Aragon schat dat een beginnende krachtsporter ongeveer 0,9 tot 1,3 kilogram per maand aan spieren kan winnen. Bij geoefende krachtsporters ligt dit aantal hoger, ongeveer tussen de 0,5kg en 0,9 kilogram. Een ervaren en gevorderde sporter zal met veel moeite ongeveer 0,3kg per maand aankomen.

Expert in de wetenschap van lichaamssamenstelling, Professor Gilbert Forbes, zegt dat vet en spiermassa toe- of afnemen in relatie tot elkaar. Op het moment een slank persoon teveel zal eten komt hij of zij ongeveer 60% tot 70% uit vetvrije massa bestaan. Doet een persoon met overgewicht dit, dan zal deze 60% tot 70% aankomen in vetmassa. Resultaten verschillen altijd per persoon – ook dit heeft weer met genetische aanleg te maken.

Hoe zit het met anabolen steroïden?

Anabolen kunnen ervoor zorgen dat iemand onnatuurlijk veel spiermassa opbouwt binnen een zeer korte periode. Uit onderzoek uitgevoerd in 1996 door de New England Journal of Medicine blijkt dat anabolengebruikers die gebruik maken van testosteron ongeveer twee keer zoveel kracht kregen, naast de vele killo’s spiermassa die zij wonnen. Binnen 10 weken kwamen de gebruikers ongeveer 6 kilogram in spiermassa aan. Degene die een normaal voedingsschema en trainingsschema volgden, kwamen ongeveer 2 kilogram aan.

Dr. Philips trekt een hele belangrijke conclusie: trainingsprogramma’s of voedingssupplementen die meer dan 1,5 kilogram vetvrije massa per maan beloven, zijn óf illegaal óf volkomen nonsens.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here