Te weinig slaap effect op siermassa

Te weinig slapen heeft verschillende negatieve effecten op ons lichaam. Het stimuleert namelijk overgewicht, het verlaagt de testosteronspiegel bij mannen en je conditie gaat ervan achteruit. Een groep wetenschappers van de Universiteit van Sao Paulo is er achtergekomen dat te weinig slapen ook negatieve effecten op je spieren heeft.

Slaaptekort & spieratrofie

Uit verschillende onderzoeken blijkt dat het eigenlijk heel logisch is dat spieratrofie een gevolg is van slaaptekort. Uit onderzoek [JAMA. 2011 Jun 1;305(21):2173-4] blijkt dat wanneer mannen een week te weinig slapen hun testosteronlevels dalen (zelfs wanneer ze in de pubertijd zitten). Volgens een andere wetenschappelijke studie [Am J Physiol Endocrinol Metab. 2004 Jun; 286(6):E1060-70] heeft slaaptekort invloed op de aanmaak van groeihormoon en IGF-1. Het gevolg hiervan is dat de aanmaak van deze hormonen sterk daalt.

Testosteron vs. Corticosteron

Gedurende de studie deden de wetenschappers onderzoek onder mannelijke ratten. Zij verdeelden deze in drie groepen [PSD-96h], [RB-96h] en [CTRL]. In de eerste groep werden de ratten 4 dagen wakker gehouden en in de andere groep werden de ratten eveneens 4 dagen wakker gehouden maar lieten zij de raten vervolgens ook 4 dagen bijslapen. In de laatste groep (de controlegroep) werden de ratten niet wakker gehouden en konden zij slapen op ieder moment zij dit wilden.

De wetenschappers onderzochten het effect van te weinig slaap op de spiermassa van de kuitspier (tibialis anteroir) in de [PSD-96h] en [RB-96h] groep. Om precies te zijn werd de hoogte van de testosteronlevels en corticosteron (ook wel cortisol genoemd) in het vloed gemeten.

Verlies van spiermassa

Een extreem slaaptekort van 4 dagen kan leiden tot een verlies van bijna 20% in spiermassa. Op het moment vervolgens weer 4 dagen ‘bijgeslapen’ wordt werd een gedeelte van de verloren spiermassa opnieuw opgebouwd. Echter, er vond geen volledig herstel plaats. De wetenschappers concluderen dat het hormoon cortisol een belangrijke functie speelt in het katabole proces. Cortisol breekt namelijk spierren af en laat de aanmaak van IGF-1 en testosteron dalen.

te-weinig-slaap-spiermassa-variabelen-min

Meer slapen = meer spieren

De Braziliaanse wetenschappers concluderen uit hun onderzoek dat slaap onmisbaar is in relatie tot spiermassa. Krachtsporters zouden hun resultaten flink kunnen optimaliseren door genoeg te slapen.

There are many sleep-deprived individuals in modern society due to demanding lifestyles or medical conditions. Our data highlight the possibility that these subjects experience similar muscle atrophy.”

Bron

Muscle Nerve. 2012 Mar;45(3):431-3.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here