Door buikspieroefeningen alleen krijg je géén sixpack

Miljoenen mannen en vrouwen doen nog steeds dagelijks oefeningen op de volgens hen wondermachines van Tell Sell en Tommy Teleshopping in de hoop een sixpack te krijgen. Gespierde mannen en volslanke dames paraderen in deze reclamespots alsof zij hun sportprestaties te danken hebben aan de Ab King Pro, Ab Wave, Ab Swing en Ab Twister  zonder jarenlang vol discipline gezwoegd te hebben in de sportschool. Trainers en ervaringsdeskundigen roepen al eeuwen dat dit ‘onmogelijk’ is. De zoveelste studie op dit vlak die hun gelijk bewijst verscheen onlangs in de Journal of Strength and Conditioning Research.

Plaatselijk vet verbranden?

Het is simpel, plaatselijk vet verbranden door training is onmogelijk. Het is uitsluitend mogelijk om vet te verliezen tijdens training. Dit is iets anders dan plaatselijk vet verbranden. Op het moment er meer energie wordt verbruikt dan dat er binnenkomt kan vet als energiebron worden aangesproken. Het lichaam bepaalt zelf op welke plaatsen vet wordt verbrand. Vaak zijn dit in eerste instantie niet per definitie uitsluitend de prioritaire plaatsen om een sixpack te krijgen. Vele wetenschappers hebben gedurende hun studies tal van keren proefpersonen crunches en sit-ups laten doen om te kijken of hun onderhuids vet op taille en buik verdween, echter keer op keer zonder resultaat.

Buikspieroefeningen

Enkele Amerikaanse wetenschappers deden een soortgelijke studie en verdeelden 24 proefpersonen (14 mannen en 10 vrouwen) tussen de 18 en 40 jaar met een stabiel lichaamsgewicht in een control group (CG) of abdominal exercise groep (AG). De wetenschappers lieten de proefpersonen in de AG group voor 6 weken lang hun buikspieren trainen. Voor 6 weken lang moesten de proefpersonen 5 dagen per week hun buikspieren trainen. De training bestond uit 7 oefeningen van ieder 2 sets en 10 herhalingen. Alle proefpersonen volgden een isocalorisch dieet gedurende de studie.

Vetpercentage

De onderzoekers waren niet verbaasd, hun onderzoeksresultaten bevestigden alle uitkomsten van onderzoeken in het verleden. Er was bij alle proefpersonen geen significant effect opgetreden tussen het doen van buikspieroefeningen en verandering in lichaamsgewicht, lichaamsvet en androide vet (het vet op de borst, schouders, buik, nek en rug). Wel resulteerde het ondergaan van intensieve buiktraining in een toename van spierkracht.

Abdominal exercise training was effective to increase abdominal strength but was not effective to decrease various measures of abdominal fatSome individuals attempt to reduce their waistline by solely performing abdominal exercises possibly because of claims made by various abdominal equipment advertisements. The information obtained from this study can help people to understand that abdominal exercise alone is not sufficient to reduce waistline or subcutaneous abdominal fat.”

Tips

Wil je wel die sixpack zichtbaar maken of die slanke taille krijgen? Dan hebben wij een aantal tips voor je:

  • Creëer een calorietekort. Eet minder eenvoudige koolhydraten en verzadigde vetten.
  • Probeer aan hoog calorische aerobische training te doen.
  • Blijf je buiksiperen trainen, maar begrijp dat je hiermee geen vet verbrand
  • Blijf op tot laat in de nacht zodat je kan lachen om de Tell Sell reclames.

Bron

J Strength Cond Res. 2011 Jul 28. [Epub ahead of print].

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here